ضرورت اصلاح و به هم‌پیوستگی آن در تاریخ اسلام

ضرورت اصلاح و به هم‌پیوستگی آن در تاریخ اسلام

این از حقایق انکارناپذیر است که تاریخ اصلاح و تجدید در اسلام به هم ‌پیوسته بوده و کوشش‌های اصلاحی همواره تداوم داشته است. هیچ دوره‌ای نگذشته که در آن دوره اصلاح‌گرانی وجود نداشته باشند. این گونه نشده که تاریکی تمام جهان اسلام را فراگیرد و حقیقت اسلام و حقایق دینی به طور کامل از نظرها پوشیده بماند و کسی نباشد که فریاد حق‌خواهی و مبارزه با فساد سر دهد.

یکی از حقایق بدیهی و مسلم جهان آفرینش این است که زندگی همواره در حال حرکت و دگرگونی و رویش و پویایی است، از یک وضع به وضع دیگر و از یک شکل و رنگ به شکل و رنگ دیگر تغییر می‌کند، هیچ‌گاه از حرکت و رشد باز نمی‌ایستد و میانه‌ای با فرسودگی و از کار افتادگی ندارد. لذا تنها چیزی که می‌تواند با کاروان زندگی هم‌گام و هم‌رکاب شود، دین و آیینی است که سرشار از حرکت و پویایی باشد، از کاروان زندگی عقب نماند و از هم‌گامی و هم‌رکابی با آن عاجز و درمانده نگردد و سرزندگی و نشاطش را از دست ندهد.
به طور قطع دین اسلام واجد چنین ویژگیهایی است؛ زیرا این دین، هر چند بنیاد آن بر عقاید ثابت و حقایق جاودان استوار است، اما لبریز از شادابی و نشاط و تحرک و پویایی است. چشمه جوشانی است که هرگز نمی‌خشکد و از معدنی سرشار و پایان‌ناپذیر از مواد خام برخوردار است و برای هر زمان و مکان صلاحیت و کارایی دارد و در همه ادوار گذشته و آینده تاریخ و در همه مراحل زندگی، یاریگر جوامع بشری و نسل‌های جدید انسانی و پاسخگوی مقتضیات زمان بوده و خواهد بود.
اسلام، بر خلاف باور بسیاری از مسلمانان و بعکس تصویری که خاورشناسان و تاریخ‌نگاران غربی از آن ترسیم کرده و می‌کنند، تمدن یک دوره خاص و یا فن و اثر یک بازه زمانی و تاریخی مشخص نیست که فقط بتوان آن را در آثار باستانی همان دوره و یا در کتیبه‌ها و آثار به جای مانده از آن مرحله تاریخی جستجو و پیدا کرد، نه در متن زندگی جاری بشر؛ در حالی که رسالتش پایان یافته و صلاحیت و پویاییش را از دست داده است، چنانکه از تمدن یونان و روم باستان و یا فن و هنر دوره ترکی و مغولی سخن به میان می‌آید. بلکه اسلام دینی زنده و پیامی جاودانه و همیشگی است؛ زنده بودنش همچون جریان خود زندگی در جهان آفرینش است، و جاودانگیش همچون جاودانگی حقایق و قوانین طبیعی عالم هستی است؛ زیرا که بهترین نمونه صنعت آفریدگاری مقتدر و دانا، و ساخت خدایی است که هر چیز را به بهترین و استوارترین شکل ساخته است: «ذالک تقدیرالعزیزالعلیم» [انعام: 96]. «صنع الله الذی أتقن کل شیء»[نمل: 88].
و به صورت کامل و نهایی تجلی یافته و تقدیم جهانیان شده است، چنانکه در روز عرفه [در گردهمایی باشکوه مؤمن‌ترین مؤمنان عالم، مهر تأیید نهایی و کمالش از جانب پروردگار عالمیان بر خاتم پیامبران حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه وسلم نازل گردید و] اعلام شد: «الیوم أکملت لکم دینکم و أتممت علیکم نعمتی و رضیت لکم الإسلام دیناً»[مائده: 3]؛ امروز دین شما را به حد کمال رساندم و نعمت خویش را بر شما تمام نمودم و بهترین آیین را که اسلام است، برایتان برگزیدم.
پس دین اسلام جامع است بین کمالی که پس از آن انسانها برای دین دیگری انتظار نخواهند کشید و با وجود آن نیازی به نزول رسالت جدیدی نیست، و بین پویایی و نشاطی که پایان‌ناپذیر و بی‌همانند است. و این گونه است که می‌تواند با زندگی هم‌گام و در عین حال مراقب آن باشد؛ در مسیر درست و استوار همراهیش کند و در انحرافات و کجروی‌ها در مقابلش بایستد و به او تذکر دهد. نه هم‌گامیش هم‌گامی‌ای منفعلانه همچون بسیاری از ادیان تحریف‌شده است، و نه مراقبتش مراقبتی سخت و انعطاف‌ناپذیر همچون بسیاری از فلسفه‌های تئوریک و خشک است. و این مثال دین کامل و زنده برای انسان زنده است؛ احساساتش را درک می‌کند، به نیازهایش باور دارد و معترف است، در مشکلات و سختی‌ها یاریگر اوست، و در رویکردهای نادرست و مفسده‌آمیز در مقابلش می‌ایستد و انذارش می‌کند.   

لطفا به ادامه مطلب نیز توجه فرمایید... 

ادامه نوشته

متن نامه مجمع نمایندگان اهل‌سنت مجلس به رییس جمهور

جناب آقای دکتر احمدی نژاد
ریاست محترم جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی
با سلام و احترام
همانگونه که مستحضر هستید در مورخه 8/8/86 در جلسه 613 شورای عالی انقلاب فرهنگی اساسنامه شورای دولتی برنامه‌ریزی مدارس علوم دینی اهل‌سنت تحت ریاست جنابعالی به تصویب رسید صرف نظر از نیت و قصد خیرخواهانه تصویب کنندگان این مصوبه از آنجایی که جنابعالی بعنوان مجری قانون اساسی و بعنوان رئیس جمهور ایران اسلامی نمایندگی همه ملت را بعهده دارید به همان نسبت در دفاع از حقوق شهروندان مسئول هستید و ما نیز چون برگزیده از سوی هموطنان اهل‌سنت هستیم و توسط رأی دهندگان و موکلانمان وظایف بسیار مهمی به ما سپرده شده است که باید در سنگر مجلس از آنها دفاع کنیم، در این راستا و پس از تصویب این مصوبه که می‌بایست با حضور علمای اهل‌سنت و خبرگان آنها و یا حداقل با همفکری و مهم اندیشی نمایندگان اهل‌سنت در مجلس انجام می‌شد اعتراضات بسیاری از سوی علما و مسئولان مدارس دینی کتباً و شفاهاً به نمایندگان اعلام شده است که ما لازم دیدیم مطابق سوگندی که یاد کرده‌ایم اعتراض خودمان رادر این باره اعلام داریم و خواستار لغو و یا تجدید نظر درباره این مصوبه که درعمل قابل اجرا نیست باشیم و سخنانمان را مستدل به دلایل ذیل نموده و قبل از آن پرسشهایی را مطرح می‌نماییم.
1- چرا پس از سی سال از گذشت انقلاب مسئولان به فکر برنامه‌ریزی برای اداره این مدارس افتاده‌اند؟
2- آیا تا کنون مدارس دینی اهل‌سنت چه نقصی در تربیت عالمان دین داشته‌اند که هم اکنون مسئولان برای رفع آن اقدام می‌کنند؟
3- تا کنون چه برنامه‌های ضد وحدت در این مدارس اجرا می‌شده که هم اکنون نیاز به نشر فرهنگ تقریب می‌باشد. آیا این برنامه تنها مختص مدارس اهل‌سنت است یا در حوزه های اهل تشیع هم نیز لازم الاجرا است.
4- چه کمبودی از لحاظ کیفی به نظر می‌رسد که اخیراً متوجه آن شده‌اند مگر نه این است که از آغاز انقلاب مراکز بزرگ اسلامی با چنین اهدافی در کردستان و ترکمن صحرا تأسیس شده‌اند و عملاً پس از سی سال از لحاظ دستاورد کیفی و کمی هیچ اثر مثبتی را نداشته است.
5- اهل‌سنت انتظار داشت که در سال اتحاد ملی و انسجام اسلامی کارهای مستمری که در حول محور این تفکر باشد انجام شوند اما متاسفانه با خبر این مصوبه ذهن و اندیشه بسیاری از هموطنان ما مکدر شد و نسبت به کمرنگ کردن این شعار تأثیر زیادی داشت.
ما انتظار داشتیم که از سوی ریاست جمهور محترم که شعار مهرورزی و عدالت گستری می‌دهند زمینه اجرای اصول دوازده و پانزده بیشتر فراهم شود نه اینکه مدارس دینی ما مجبور شوند به زبان فارسی تدریس کنند که این کار جز تحریک احساسات و ایجاد بدبینی فایده‌ای ندارد.
چگونه می‌شود که برای مدارس اهل‌سنت کسانی برنامه‌ریزی کنند که آشنایی کامل با روحیات و مطالبات و وضعیت فکری و فقهی آنان به طور کامل ندارند که این مداخلات در زمانی که دشمنان در منطقه در صدد اشتعال آتش فتنه و تفرقه در بین مسلمانان هستند هیچ فایده و بهره‌ای نخواهد داشت. ما نظر به بررسی همه جانبه این مصوبه و نا رضایتی علمای اهل‌سنت و مخالفت با اصول قانون اساسی از جنابعالی می‌خواهیم که دستور فرمایید تا نسبت به لغو این مصوبه و عدم دخالت دولت در اداره مدارس دینی اهل‌سنت اقدام نموده و همانگونه که افتخار حوزه‌های اهل تشیع عدم دخالت دولت در اداره آنها و استقلال آنهاست چنین روشی را نیز نسبت به مدارس دینی اهل‌سنت اعمال نمایند و نسبت به تحکیم پایه‌های وحدت اسلامی حسن نیت خود را نشان دهند./ت
مجمع نمایندگان اهل‌سنت

علل انحطاط مسلمین

مولانا فاروقی امام جمعه اهل سنت بیرجند

علل انحطاط مسلمین

شبی بگریستم پیش خدا زار

مسلمانان چرا خوارند و زارند

ندا آمد نمی دانی که این قوم

دلی دارند و محبوبی ندارند

موضوع این هفته در رابطه با اسباب سقوط و انحطاط مسلمانان است، با توجه به اینکه خداوند به مسلمانان وعده می دهد (و لا تهنوا و لا تحزنوا و انتم الاعلون ان کنتم مومنین ) سست نشوید و اندوهگین نباشید چرا که شما برترید و پیروز و سربلندید به شرطی که مومن باشید.

خداوند متعال شرط عزت و شرف و سربلندی و قدرت و پیروزی بر کفر را ایمان به خدا بیان می کند، و می گوید: اگر مسلمانان ایمان داشته باشند این وعده خدا تحقق پیدا خواهد کرد.

همان طور که در صدر اسلام ایمان و تقوایی که اصحاب رسول خدا (رض) داشتند، این وعده خدا تحقق پیدا کرد، با وجود اینکه تعداد مسلمانان اندک بود، با نداشتن ساز و برگ جنگی توانستند در مدت کوتاهی دو ابرقدرت آن زمان را برای همیشه از صفحه تاریخ محو و نابود سازند، و قدرتی را برای مسلمانان به وجود آورند که در آن زمان در همه جا ها حرف اول را می زد. و وعده خدا تحقق پیدا کرد و هر زمانی هم که این شرط ایمانی در جوامع اسلامی بوجود بیاید، وعده خدا هم تحقق پیدا می کند.

اما متاسفانه از صدر اسلام تا به حال دشمنان اسلام برای تضعیف مسلمانان و خصوصا از بین بردن اسلام و مسلمانان نقشه های بسیاری داشته و دارند، که اسلام را با فکر و اندیشه باطلشان محو کنند و یا قدرت مسلمانان را از آنان بگیرند که در این رابطه پیروز هم شده اند.

یکی از علت هایی که مسلمانان امروزه دچار ضعف و ناتوانی شده و توان دفاع از کیان خود را از دست داده اند، فاصله گرفتن ایشان از قرآن کریم است! این از نقشه های دشمنان بوده که بتوانند مسلمانان را از این کتاب شفا بخش و قانون مدار، دور کنند و با دور کردن مسلمانان به اهداف پلیدشان در سرزمین اسلامی برسند.

...لطفا ادامه مطلب را نیز بازدید فرمایید...

ادامه نوشته