شرح مختصری از زندگینامه عالم ربانی و مصلح بزرگ حضرت مولانا عبدالعزیز(رح)
بیشترین استفاده ایشان از محضر مولانا مفتی کفایتالله دهلوی بود که از مبارزان برجسته ضد استعمار و از عالمان، عارفان و سیاستمداران مسلمان طراز اول شبه قاره هند به شمار میرفتند. دیدگاههای فقهی، وسعت نظر، افکار روشنگرانه، تجربه فعالیتهای دینی، سیاسی و اجتماعی این فرزانه روزگار، تحولی شگرف در شخصیت مولانا به وجود آورد.
از وفات عالم ربانی و مصلح بزرگ بلوچستان و یکی از پیشوایان معاصر اهلسنت ایران «حضرت مولانا عبدالعزیز ملازاده رحمهالله» بیست سال میگذرد. مروری مختصر بر زندگانی و سیره این شخصیت والامقام و آشنایی با فعالیتها و خدمات ایشان، نوعی سپاسگذاری از تلاشهای ایشان در عرصه بیداری اسلامی، و زمینهای برای بهرهگیری و آشنایی نسل جوان از عوامل رشد و موفقیت چنین انسانهای تاریخساز و الگو قرار دادن آنها خواهد بود. پرداختن به تمام ابعاد وجودی شخصیت مولانا عبدالعزیز و ارایه مصادیق برای آن، از حوصله این نوشتار خارج است و انشاءالله به زودی کتاب جامعی از زندگانی ایشان به قلم نگارنده به چاپ خواهد رسید. در این مجال، به ذکر کلیاتی از زندگی ایشان به صورت فهرستوار بسنده میکنیم.
ولادت و تحصیلات
مولانا عبدالعزیز ملازاده در سال 1295هـ.ش. [1335هـ.ق./ 1916م.] در روستای دپکور دهستان پارود، بخش مرکزی شهرستان سرباز، واقع در جنوب بلوچستان ایران به دنیا آمد. پدر بزرگوار ایشان، مولانا عبدالله ملازاده سربازی، برجستهترین عالم منطقه و قاضیالقضات بلوچستان در زمان حکومت خوانین محلی بود.
مولانا عبدالعزیز، آموزش قرائت قرآن کریم و تحصیلات ابتدایی را از والد گرامیاش فراگرفت و برای ادامه تحصیل با وجود مشکلات موجود از نظر معیشتی و وسایل سفر و راههای ارتباطی خارج کشور، به شهر کراچی سفر نمود و یک سال و اندی در مدرسه مظهرالعلوم آن شهر مشغول به تحصیل شد. پس از آن برای استفاده هر چه بیشتر و بهتر از اساتید برجسته آن زمان، به مدرسه فتحپوری هند عزیمت کرد و به مدت دو سال در آنجا به کسب علم پرداخت. سپس این مدرسه علمیه را به قصد دارالعلوم دیوبند، بزرگترین مرکز علمی شبه قاره هند، ترک کرد و در آنجا به مدت شش ماه از شخصیتهای برجستهای همچون مولانا حسیناحمد مدنی، مولانا اعزازعلی و اساتید دیگر دارالعلوم دیوبند استفاده برد.
مولانا پس از آن به مدرسه امینیه دهلی(1) که توسط مفتی بزرگ شبه قاره هند، مولانا مفتی کفایتالله دهلوی(2)، اداره میشد، رفت و به مدت 4 سال تا آخرین سال فارغالتحصیلی در آن مدرسه ماند و از اساتید توانای آنجا بهره گرفت. مکتب فکری اصلاحی دارالعلوم دیوبند و آموزههای ضد استعماری آن، تأثیر زیادی در شکلگیری شخصیت مولانا عبدالعزیز و افکار و اندیشههای ایشان بر جای گذاشت.
بیشترین استفاده ایشان از محضر مولانا مفتی کفایتالله دهلوی بود که از مبارزان برجسته ضد استعمار و از عالمان، عارفان و سیاستمداران مسلمان طراز اول شبه قاره هند به شمار میرفتند. دیدگاههای فقهی، وسعت نظر، افکار روشنگرانه، تجربه فعالیتهای دینی، سیاسی و اجتماعی این فرزانه روزگار، تحولی شگرف در شخصیت مولانا به وجود آورد که میتوان نتایج آن را در تصمیمگیریها و حکمت عملی ایشان در عرصههای مختلف فعالیت ایشان در بلوچستان و ایران مشاهده نمود.
سرانجام پس از اینکه ژرفای درون خود را به زیور علم و دانش و عرفان آراست، در سال 1325هـ.ش./ 1367هـ.ق. به زادبوم خود سرباز بازگشت، و به کار دعوت و تبلیغ و قضاوت پرداخت. مولانا در سال 1328هـ.ش./1369هـ.ق.، برای ادای فریضه حج و بهرهمندی از فیوضات معنوی حرمین شریفین عازم سرزمین وحی شد، و به لحاظ محبت و اشتیاق وافرشان به حرمین شریفین، برای مدتی قصد اقامت در آن سرزمین نمود. لذا پس از اتمام مناسک حج به یکی از مراکز دینی آن دیار به نام مدرسه صولتیه [تأسیس مولانا رحمتالله کیرانوی هندی] در مکه مکرمه رفته و با هدف استفاده از اساتید توانای آنجا درخواست اقامت نمود. شیخ سلیم، مدیر وقت مدرسه مذکور، به نبوغ علمی و شخصیت والای ایشان پی برده و از ایشان درخواست نمود که در آنجا به تدریس بپردازد. مولانا نیز با این درخواست موافقت کرد و به مدت یک سال و نیم در آنجا به تدریس پرداخت و در کنار آن از اساتید مجرب آنجا در علوم مختلف خصوصاً علم قرائت و تجوید استفاده برد.
...لطفاْ ادامه مطلب را نیز بازدید نمایید...
